• [VIDEO] DONUT GEBOO ANTI GAGAL

    Siapa suka makan donut tapi rasa macam tak pandai je nak buat? Tak perlu risau, mari sis ajar mendonut 🍩

    Mudah aje bahan pun. Kita guna bahan biasa sahaja pun donut dah sedap 😋

    Bahan-bahan :

    🍩 1/2kg Tepung gandum

    🍩 1 biji telur

    🍩 1/2 paket mauripan

    🍩 1 sudu besar planta

    🍩 1 1/2 cawan air

    🍩 1/2 cawan susu pekat

    🌸 Sedikit perubahan, air 1 1/2 cawan ya, dihujung video resepi tu sy tulis 1cawan air shj. Maaf ya semua.

    Step-1 adalah utk buat ibu yis

    🍩 Masukkan 1/2 cawan tepung gandum, 1/2 cawan air, 1/2 paket mauripan, 1sb planta & 1 biji telur. Kacau sebati kemudian tutup bekas adunan ini dengan kain/wrapping dan ketepikan. Ibu yis akan naik dalam anggaran masa +-45minit

    Step-2 adalah untuk adunan doh

    🍩 Selepas 45min, ibu yis (step-1) akan naik, so kita masukkan 1/2cawan susu pekat dlm ibu yis tadi dan kacau rata.

    🍩 Apabila sudah rata, boleh masukkan 1/2kg tepung gandum, masukkan sedikit demi sedikit dalam bekas adunan tadi bersulam 1 cawan air. Uli doh sehingga doh tidak melekat di tangan

    🍩 Siap uli doh, biarkan shj doh tersebut dalam bekas tadi. Tutup bekas dengan kain/wrapping tunggu anggaran +-25min utk doh naik

    🍩 Doh akan naik +-25min, apabila doh naik kita boleh tumbuk/tekan doh utk buang angin di dalam doh

    🍩 Selepas buang angin, taburkan sedikit tepung atas papan utk kita terap donut dan sapukan sedikit tepung di tapak tangan supaya doh tidak melekat

    🍩 Bentukkan donut menggunakan acuan donut, guna gelas pun boleh

    🍩 Taburkan sedikit lagi tepung ke permukaan dulang utk letak donut yg siap di terap supaya tidak melekat utk kita ambil dan goreng donut

    🍩 Bila donut boleh goreng? Haa part ni u all jangan silap ye. Selepas siap terap donut, tunggu donut naik sekali lagi baru boleh goreng

    🍩 Goreng minyak yg betul-betul panas dengan api medium shj. Lingkupkan donut sekali shj supaya donut tidak serap minyak

    🍩 Selesai goreng donut, 2-3minit selepas tu boleh salutkan gula.

    Sediakan bahan-bahan di atas, dan ikut step by step inshaAllah donut u all akan jadi 😍

    Selamat mendonut & Selamat mencuba Bestie 🫰🏻